Instant poruke i blog

Блог

instant5poruke | 20 Oktobar, 2014 20:40

Блог или веблог (скраћено блог, од енгл. web log, blog) чини низ хронолошки организованих уноса текста, који се приказују на веб-страницама (углавном су уноси сортирани од најновијих ка старијим), путем аутоматизованог софтвера који омогућује веома једноставно креирање и вођење блога.

Типови уноса могу варирати не само по својој теми и обиму већ и по формату. Тако постоји велики број веблогова чији су уноси у текстуалном формату (попут вести, белешке, расправе). Такође, постоји велики број блогова где је унос фотографија, скица или неки други графички рад, адреса ка неком занимљивом садржају на Интернету и тако даље.

Велики део блогова омогућава својим посетиоцима да напишу свој коментар на уносе на тај начин стварајући мале заједнице које дискутују на теме којима се блог бави. Због тога су се блогови временом развили у широко распрострањен начин комуникације на Интернету, између аутора (или групе аутора) и посетилаца блога. Блог омогућава комуникацију на лакши начин него на форумима или путем е-поште. Он омогућава да свако на једностван начин искаже своје мишљење на Интернету, без посебних техничких знања.

Блогове може писати било ко. Међу познатијим блогерима које ваља издвојити су премијер Аустралије Џон Хауард, затим оснивач највећег Интернет аукцијског сајта И-беј (eBay) Пјер Омидјар (Pierre Omidyar), популарни британски кувар Џејми Оливер, као и шеф токијског ЦНН-а Ребека Макинон (Rebecca Mackinnon). Међу популарним блоговима је и онај америчког председника који их има два. Угледни британски лист Гардијан додељује своје годишње награде за најбоље британске блогове.

 

 

Историја блога

Пре него што је блоговање постало популарно, дигитална “друштва” су имале више форми, као што су Јузнет (Usenet), дописне листе (e-mail) и BBS. 90-их софтвер за интернетске форуме, као сто је ВебЕкс, покренули су конверзацију преко тредова (threads), нешто налик на форуме за које знамо данас.

Период од 1994-2001

Модерни блог је еволуирао од онлајн дневника, где људи могу да пишу податке из свог приватног живота. Већина оваквих писаца назива себе новинарима. Џастин Хол, који је почео да води блог 1994. године као студент на колеџу, данас се води као један од првих блогера.

Први блогови су били самостално сређиване компоненте обичних веб-сајтова. Међутим, напредак „алатки“ за сређивање веб садржаја омогућило је да се блогови поређају по хронолошком реду, што је и допринело популарности и ширењу блог популације. На крају, то је допринело развитку блога онаквог каквог га данас знамо. Блог може бити хостован преко посебних блог хостинг сервиса, или може бити покренут преко одређеног блог софтвера, као сто су ВордПрес, Блогер, Мовајл Тајп или ЛајвЖурнал, или преко веб хостинг сервиса, као на пример Дримхост.

Термин „веблог“ је први увео Жорн Баргер 17. децембра 1997. године. Скраћену верзију, „блог“, је први применио Петер Мерхолз, који је у шали реч „weblog“ раздвојио у фразу „we blog“ (ми блогујемо) и тако је и настао глагол „блоговати“ што значи „уређивати неки блог или писати коментаре на истом“.

После лошег старта, блог нагло добија популарност; сајт Ксанга, који је покренут 1998., је имао само 100 блогова крајем 2000., док је тај број крајем 2006-те износио више од 25 милиона блогова.

1999. година је била прекратница за развој блога, јер је тада објављено неколико „алата“ које су усавршили коришћење блога:

  • Опен Диари покренут је у октобру 1998. године, и убрзо имао неколико хиљада „дневника“. Иновација коју су увели је коментар читаоца, и ту су били први блогови где су читаоци могли да остављају коментар на пишчев блог.
  • Брад Фицпатрик покреће ЛајвЖурнал у марту 1999. године.
  • Еван Вилијамс и Мег Хоурихан покрећу сајт Блогер у Августу 1999. године (купљен од стране Гугла (Google) у Фебруару 2003. године)

Период од 2001-2004

Утицај блога и комуникација са широм популацијом током 2001. године изузетно брзо расте. Увидевши да блог има одређени утицај у друштву током 2001. доста америчких политичара покреће своје блогове у којима разговара са „обичним“ људима и њиховим проблемима. Током 2002. године настаје ДејлиКос (Daily Kos), који је до данас израстао у један од најпосећенијих блогова, са просечном посећеношћу од око милион посета дневно.

Иако владају предрасуде да је блог један вид савременог трачарења, блогери понекад износе кључне проблеме на видело јавности, и натерају медије да се позабаве тим проблемима. Мада, већина блогова таквог типа најчешће коментарише одређене вести које су се појавиле у медијима. јавља се и друга врста блогова, такозвана експертска, где експерти из одређених области пишу о одређеним проблемима у друштву.

Период од 2004 – садашњост

Почев од 2004. године блогови се на Западу масовно употребљавају као политичко средство, најчешће као вид политичке кампање и за придобијање гласова „блогерске популације“. Мериам-Вебстеров речник је објавио да је „блог“ реч 2004. године!

Задњих година блогови узимају улогу „разоткривача истине“, отворају теме о којима многи не желе да причају, тако да су блогови постали на неки начин и „скандал мајстори“. Треба поменути да се блоговима, током страшног цунамија у Шри Ланци и јужној Индији, обавештавало о кризним подручјима и о томе где је помоћ неопходна. Исто се догодило и током урагана „Катрина“ који је опустошио Њу Орлеанс. На блоговима су се тада појављивале информације којих није било по електронским медијима.

Током 2005. године већина медијских гиганата попут Гардијана и BBC-а покрећу блогове на својим сајтовима, које воде њихови најистакнутији новинари.

Историјат блога у Србији

Први блогови у Србији настали су током 2003. године. У том периоду, одређени број ентузијаста кренуо је са креирањем блогова на сопственој веб адреси, а кренуло се и са отварањем блогова на бесплатним блог сервисима у Хрватској.

Према истраживању компаније Фокус из новембра 2007. године, преко 8 одсто становништва у Србији прати блогове. Процењује се да је у Србији до краја 2007. године било преко 10.000 блогова, а до краја 2008. године преко 20.000 блогова. Крајем 2009. године у Србији је било преко 50.000 блогова, а у 2011. години процена је да постоји више од 100.000 блогова. Србија је држава која у региону има највише блогова на самосталним веб адресама.

Типологија блогова

Типологија блогова је дисциплина која покушава да каталогизује блогове према специфичности теме коју покрива. Поједини блог алати омогућавају категоризацију текстова, док су други писани са одређеном сврхом. Најчешћа појава су неодређени блогови који залазе у разне теме. Када су медији и уређаји у питању, постоје фотоблогови, моблогови (блогови писани са мобилних телфона, личних дигиталних асистената - ПДА). Поред личних постоје и копоративни блогови, блогови великих организација, институција, факултета. Познати блогови овог типа имају корпорације Гугл, Нокија, Мајкрософт, Дел.

 

 

 

Instant poruke

instant5poruke | 20 Oktobar, 2014 20:34

Slanje istovremenih poruka (engl. instant messaging) oblik je komunikacije u realnom vremenu, između dvoje ili više ljudi, koja se bazira na napisanom tekstu, govoru ili video-konferencijama.

Alati za slanje istovremenih poruka sadrže kontakt listu i informacije tko je online. Popularni su (abecednim redom)AIM, Google Talk, ICQ, IRC, Miranda, Pidgin, Skype, Windows Live Messenger, Yahoo! Messenger. Pojedini programi za slanje istovremenih poruka podržavaju samo jedan, dok drugi više protokola.

U programima za slanje istovremenih poruka većinom se mogu naći: smajliji, popis kontakata, njihove slike i status, povijest razgovora itd.

  • 70-ih – pojavljuju se aplikacije za slanje istovremenih poruka na operativnom sustavu poput Unix-a (talk)
  • krajem 80-ih – Quantum link online servis pruža mogućnost slanja poruka među korisnicima koji su trenutno povezani (On-line Messages)
  • 90-ih – nastaju ICQ, Yahoo!, MSN, Excite, Ubique, IBM alati za slanje istovremenih poruka
  • danas – mnogi nude video konferencijske mogućnosti, VoIP, web konferencijske servise, IP radio, zvučne i video mogućnosti

 

 

Pozitivne strane

  1. Komunikacija u realnom vremenu
  2. Razgovor je moguće sačuvati (i kasnije mu se vratiti)
  3. Moguće vidjeti je li osoba dostupna, zauzeta ili odsutna
  4. Ljudima oštećenog sluha pruža jednake mogućnosti u komunikaciji (bez potrebe za posebnim uređajima)
  5. Mogućnost istovremenog komuniciranja više ljudi (Friend-to-friend mreže)
  6. Upotreba u poslovnom svijetu

 

 

Osnovne informacije o uslugama razmene instant poruka

Usluge razmene instant poruka su svojim mogućnostima prevazišle obična tekstualna ćaskanja u realnom vremenu. Za ćaskanje sada možete da koristite audio i video zapise, a možete i da delite aplikacije, prenesete datoteke itd.

Vizuelne predstave Slika dugmeta Slika dugmeta Slika dugmeta dostupnosti drugih osoba, odnosno njihovog prisustva ili statusa na mreži, omogućavaju vam da odmah vidite da li je neka osoba na mreži i dostupna za razgovor u realnom vremenu. Funkcionalnost zavisi od klijenata za razmenu instant poruka; ona obuhvata i tekstualno ćaskanje, audio i video konferencije, deljenje datoteka, kao i saradnju u sklopu daljinske pomoći, pri čemu drugima dajete dozvolu da privremeno upravljaju vašim računarom.

Vi određujete na koji način će se vaš status na mreži prikazati drugim osobama. Na primer, ako ste zauzeti i ne možete da razgovarate, možete da promenite status na mreži tako da se prikaže Slika dugmeta Zauzet. Program Microsoft Office Communicator takođe može da se poveže sa telefonskim sistemom organizacije i tako vam omogući da na ekranu dobijete upozorenja o dolaznim pozivima, kao i da preusmerite pozive na drugi telefon. Kada telefonirate, vaš status na mreži može automatski da se promeni tako da druge osobe budu obaveštene da niste dostupni.

 Napomena   U sklopu svake usluge dostupni su različiti statusi na mreži. Više informacija o dostupnim statusima potražite u pomoći za pojedinačne usluge.

Kada poruku otvorite u programu Outlook ili u oknu za čitanje, status pošiljaoca će se prikazati pored njegovog imena. Osim toga, kada postavite pokazivač na neko ime u polju Za i Cc prikazaće se status te osobe na mreži.

Vrh stranice Vrh stranice

Usluge koje su kompatibilne sa programom Outlook

Program Office Outlook 2007 može da se koristi uz nekoliko usluga za razmenu instant poruka, među kojima su i programi Microsoft Windows Live Messenger i Microsoft Office Communicator. Pomoću ovih usluga možete da komunicirate sa kontaktima u realnom vremenu, kao što to obično činite tokom razgovora licem u lice. Takođe, svaka usluga sadrži dodatne opcije za saradnju.

  • Microsoft Windows Live Messenger    Ovaj program, koji je naslednik programa MSN Messenger 7.5, omogućava ćaskanje na mreži tekstualnim ili glasovnim putem, kao i vođenje video razgovora – u realnom vremenu – sa prijateljima, članovima porodice ili kolegama. Daljinska pomoć vam omogućava povezivanje sa prijateljem ili stručnjakom koji može da pristupi radnoj površini vašeg računara preko Interneta i pomogne vam u rešavanju problema. U nekim slučajevima možete sa drugima da komunicirate i pomoću drugih usluga za razmenu instant poruka. Program Windows Live Messenger možete besplatno preuzeti sa lokacije korporacije Microsoft.
  • Microsoft Office Communicator    Ovaj program je integrisani klijent za komunikaciju koji stručnjacima omogućava da razmenjuju informacije u realnom vremenu. Kao preporučeni klijent za Microsoft Office Live Communications server 2005, program Communicator se integriše sa aplikacijama sistema Microsoft Office i telefonskom infrastrukturom preduzeća. U nekim slučajevima, sa drugim osobama možete da komunicirate i pomoću usluga za razmenu instant poruka poput programa MSN Messenger i programa preduzeća kao što su Yahoo! ili AOL.
  • Microsoft MSN Messenger    Ovaj program omogućava ćaskanje na mreži tekstualnim ili glasovnim putem, kao i vođenje video razgovora – u realnom vremenu – sa prijateljima, članovima porodice ili kolegama. Daljinska pomoć vam omogućava povezivanje sa prijateljem ili stručnjakom koji može da pristupi radnoj površini vašeg računara preko Interneta i pomogne vam u rešavanju problema.
  • Microsoft Windows Messenger    Windows Messenger je sastavni deo sistema Microsoft Windows XP. Pomoću ovog programa, sa vašeg računara možete brzo i lako da komunicirate sa prijateljima i članovima porodice širom sveta, tekstualnim ili glasovnim putem, kao i putem video komponenti. Daljinska pomoć vam omogućava povezivanje sa prijateljem ili stručnjakom koji može da pristupi radnoj površini vašeg računara preko Interneta i pomogne vam u rešavanju problema. Program Windows Messenger vam omogućava da izaberete sa kim i kada želite da razgovarate, a koga da blokirate, pri čemu ćete moći da vidite osobe koje su vas dodale na svoju listu kontakata, kao i status kontakata na mreži.

U programu Outlook, status na mreži nekog kontakta prikazuje se kada postavite pokazivač na njegovu e-adresu. U novom pozivu za sastanak na mreži status na mreži se prikazuje kada postavite pokazivač na ime učesnika.

Možete da vidite status na mreži za svaku osobu čiju ste e-adresu za razmenu instant poruka dodali svojoj listi kontakata. Osim toga, prikazuje se i status svih osoba koje koriste program Microsoft Office Communicator, bez obzira na to da li se te osobe nalaze na vašoj listi kontakata.

Vrh stranice Vrh stranice

Uključivanje ili isključivanje statusa na mreži u programu Outlook

U programu Outlook možete da dodate adresu za razmene instant poruka svakog Outlook kontakta u okvir za tekst IM adresa tog kontakta. Kada vam ta osoba pošalje e-poruku sa adrese koja je sačuvana u fascikli Kontakti, adresa za razmenu instant poruka će vam pomoći da utvrdite status te osobe na mreži.

  1. U meniju Alatke izaberite stavku Opcije, a zatim karticu Ostalo.
  2. U odeljku Imena osoba potvrdite izbor Prikaži status na mreži pored imena osobe.
  3. Možete i da potvrdite izbor Prikaži status na mreži u polju „Za“ i u polju „Cc“, jedino kada se pokazivač miša zadrži na imenu osobe.

 Napomena   Ova opcija omogućava vam da vidite informacije o statusu na mreži, ali samo kada postavite pokazivač na ime osobe.

Vrh stranice Vrh stranice

Slanje instant poruka

Instant poruku možete da pošaljete svim osobama čiji status na mreži nije Van mreže.

  1. Kliknite na indikator statusa na mreži koji se nalazi pored imena osobe.
  2. Izaberite stavku Pošalji instant poruku.
  3. Napišite poruku, a zatim kliknite na dugme Pošalji.

Ako ste otvorili e-poruku, možete da odgovorite instant porukom samo pošiljaocu ili njemu i svim primaocima. Na kartici Poruka, u grupi Odgovor kliknite na strelicu pored dugmeta IM, a zatim izaberite stavku Odgovorite instant porukom ili stavku Odgovori svima instant porukom.

Odgovor pošiljaocu instant porukom

 Napomene 

  • Možete da vidite status na mreži za svaku osobu čiju ste e-adresu za razmenu instant poruka dodali svojoj listi kontakata. Pored toga, prikazuje se i status svih osoba koje koriste program Office Communicator, bez obzira na to da li se te osobe nalaze na vašoj listi kontakata.
  • Kada poruku otvorite u programu Outlook ili u oknu za čitanje, status neke osobe na mreži Slika dugmeta Slika dugmeta Slika dugmeta prikazuje se pored imena pošiljaoca. Osim toga, ako ste omogućili ovu opciju, status neke osobe na mreži prikazaće se u polju Za i Cc kada postavite pokazivač na ime te osobe.

Uputstva o tome kako da promenite ovu opciju potražite u odeljku Uključivanje ili isključivanje statusa na mreži u programu Outlook.

Vrh stranice Vrh stranice

Da li vam je ovaj članak pomogao?
Primenljivo na:
Outlook 2007
 
 
 
Accessible and Valid XHTML 1.0 Strict and CSS
Powered by blog.rs - Design by BalearWeb